Kafe, Fast- Food benzeri yerlerde besin tüketiminin artması yüksek enerji alımına, vücut ağırlığında artışa ve dolayısıyla obezite riskine neden oluyor. Obezite ile mücadele konusunda küresel ve ulusal düzeyde önem kazanan politikalardan birinin menü etiketleri uygulaması olduğunu belirten uzmanlar, ürünlerin üzerindeki menü etiketlerinin sağlıklı besin seçimi sağlanabilmesi adına tüketicinin bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi amacını taşıdığını ifade ediyor.
Obezite ile mücadele ile ilgili konuşan Araştırma Görevlisi Hatice Çolak, ‘Menü etiketleri sağlıklı besin seçiminin sağlanabilmesi adına tüketicinin bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi amacını taşıyan, enerji ve besin ögeleri bilgisinin, menü ya da menü tabelaları aracılığı ile tüketici ile paylaşıldığı bir sağlık eğitimi aracıdır. Her gün birçok kişide kafeterya, restoran, yemekhane, hızlı hazır yemek zinciri benzeri yerlerde besin tüketiminin artması yüksek enerji alımına, vücut ağırlığında artışa ve dolayısıyla obezite riskine neden oluyor. Menü etiketleri sayesinde yiyecek-içecek servis noktalarında enerji ve besin ögesi içeriklerinin sunulması, tüketicilerin daha sağlıklı seçimler yapmasına yardımcı oluyor.” dedi.
Menü etiketi uygulaması yaygınlaşıyor
Uluslararası düzeyde toplu beslenme hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda sunulan yiyeceklerin enerji, yağ, sodyum, protein, alerjen ya da intoleransa neden olan maddeler gibi hedef besin ögeleri açısından tüketiciyi bilgilendirme amacıyla etiketlendirilmesine ilişkin uygulamaların yaygınlaştığını belirten Çolak, “Türk Gıda Kodeksi Gıda Etiketleme ve Tüketicileri Bilgilendirme Yönetmeliği’ne göre toplu tüketim yerlerinde satılan ve hazır ambalajlı olmayan gıdaların alerjen, alkol ve intoleransa neden olacak madde içeriğine ilişkin bilgileri, açıkça okunabilecek şekilde menüler, yazı tahtaları, broşür benzeri araçlar vasıtasıyla son tüketiciye sunulması konusunda bilgi verilmiştir.” dedi.
Günlük alınabilecek enerji miktarı azaltılabiliyor
Servis edilen ürünün bir porsiyonunun günlük gereksinmeyi karşılama yüzdelerinin tüketicilerin seç
Tüketiciler bilinçlendirilmeli
Araştırma Görevlisi Hatice Çolak, menü etiketlerinin etkinliğin büyük ölçüde tüketicilerin farkındalık ve bilincine bağlı olduğunu söyledi ve, “Tüketicilerin enerji içeriğini daha iyi değerlendirebilmesi için menü etiketlerinde enerji ve besin ögesi değerlerinin yanında günlük 2000 kalorilik diyet baz alınarak diyetin karşılanma değerleri verilmeli. Ayrıca günlük gereksinmelerin kişisel faktörler göz önünde bulundurulduğunda değişiklik gösterebileceği de vurgulanmalı. Tüketicilerin kararsızlığını en aza indirmek ve karışıklıkları engellemek için menü etiketleri en kolay yorumlanabilir formatta paylaşılmalı. Menü etiketleme uygulamalarının sağlıklı beslenmeyi destekleyici tüm bu etkilerinin yanında, etiketlerde yer alan bilgilerin doğru değerlendirilmesi için tüketicilerin ve çalışanların bilinçlendirilmesi gerekiyor. Sağlıklı